- No Fairytales, een maker van groentetortilla’s, heeft een diepvriesburrito op de markt gebracht.
- De burrito heeft de hoogst haalbare Nutri-Score vanwege het hoge groentegehalte en komt in drie smaken: kip, rund en vega.
- Business Insider sprak oprichtster Bernadette Kooijman over de nieuwe burrito’s en hoe deze de strijd aangaan met de diepvriespizza.
- Lees ook: Dit is de ‘Silicon Valley of Food’ van Unilever in Wageningen – waar het voedsel van de toekomst wordt bedacht en gemaakt: van gefermenteerd nepvlees tot vegan mayonaise
In het diepvriesschap kun je nu, tussen de stapels pizza, de nieuwe burrito’s van No Fairytales vinden. De burrito’s komen in drie smaken: kip (bbq chicken), rund (smokey beef) en vega (chili sin carne).
Een belangrijk verschil tussen de burrito en veel andere producten in het diepvriesschap, is dat de burrito een Nutri-Score A heeft. Deze score moet consumenten helpen een gezondere keuze te maken in de winkel. Een Nutri-Score A is de beste score die je kunt krijgen.
Overigens zegt dat niet alles. Enkele wetenschappers zijn kritisch op het rekenmodel achter het logo, meldde Radar begin deze maand. Zo zou de van oorsprong Franse score onder meer botsen met Nederlandse voedingsrichtlijnen. Ook geeft de score enkel aan of een product gezonder is in vergelijking met hetzelfde soort product. De Nutri-Score kijkt dus alleen per productgroep, niet naar het voedingsmiddel in het algemeen.
Dat de burrito’s van No Fairytale zo’n hoge score hebben, komt omdat ze veel eitwitten, vezels en groentes bevatten. Ook zitten er weinig verzadigde vetten en suikers in.
Business Insider sprak met oprichtster Bernadette Kooijman over de nieuwe burrito's.
Hoe is No Fairytales begonnen?
Kooijman: "Het begon met een reclame van een pizzaburger. Ik zat op de bank, net voor het Achtuurjournaal, en de pizzaburger werd gebracht als foodinnovatie. Ik was gechoqueerd. Toen dacht ik: als dit foodinnovatie is, dan moet ik aan de bak. Het wordt tijd voor mij om iets te gaan doen. Kunnen we niet producten die een stuk gezonder zijn naar de markt brengen?"
"Toen dacht ik: als je impact wil maken, moet je een product dat mensen veel eten, gezonder maken. Zo kwam ik uit op een tortilla. We wilden er een ontwikkelen met minder calorieën en meer vezels. Zo werd de groentetortilla geboren. We waren de eerste in de wereld."
Hoe hebben jullie de tortilla ontworpen?
"Eerst in de keuken, daarna hebben we een producent gevonden. Het heeft me een jaar gekost voordat het product af was. We zijn begonnen met de bieten- en worteltortilla’s. Deze bestaan voor 45 procent uit groente. Daarna kwamen we met een paprika en chili-tortilla."
Hoe kwamen jullie op het idee om de diepvriesburrito te introduceren?
"Vers gesneden groentes zorgen ervoor dat we met de burrito's een heel gezond alternatief voor de pizza kunnen aanbieden. Ik hoop dat we heel veel mensen overtuigen om de burrito's te kopen, omdat je dan gezonder eet."
"Juist in het vriesvak behoud je de mineralen en vitaminen. We vriezen de producten heel snel in, waardoor de ijskristallen klein worden. Zo worden de celwanden van de groenten niet beschadigd en blijven de vitamines bewaard."
Zien jullie de burrito als een tussendoortje of als een echte avondmaaltijd?
"Het kan als een avondmaaltijd. Ik vind het lekker om een burrito met sla te eten. Mijn zoon eet er twee als avondmaaltijd. Dus ik denk dat het een goed alternatief voor de pizza kan zijn. Maar het kan ook voor de lunch, als je een warme lunch wilt."
Wat is jullie visie op de Nederlandse diepvriesmarkt?
"Onze visie is dat er een kans ligt om meer gezondere producten in de diepvries, zoals de burrito, te introduceren. De gemiddelde Nutri-Score in de diepvries is C. Dit komt onder andere omdat er veel pizza’s in het diepvriesschap liggen."
Hoe ziet de diepvriesmarkt in andere landen uit?
"In andere landen zie je dat het diepvriesschap veel meer gevuld is met gezondere producten dan in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan kant-en-klare maaltijden met groente."
Wie heeft geholpen om de burrito’s te ontwerpen?
"Innovaties doen we zelf. We hebben vier mensen in ons team die daaraan werken. Twee hebben Levensmiddelentechnologie in Wageningen gestudeerd. De andere twee hebben Health Food Innovation Management gedaan in Maastricht. Er zijn geen chefs bij de productontwikkeling betrokken."
Gaan jullie burrito’s alleen aan supermarkten verkopen of ook breder?
"We zijn gestart met supermarkten en met flitsbezorger Flink. Maar het is onze wens om straks breder te verkopen, bijvoorbeeld ook in de horeca."
Hoeveel burrito’s hebben jullie al verkocht en hoeveel verwachten jullie te verkopen per maand?
"We kunnen nog heel weinig zeggen omdat we pas twee weken in het schap liggen. Ik denk dat wij een groot deel van mensen die nu 's avonds een pizza eten kunnen overtuigen om in plaats daarvan de burrito te eten."
Hebben jullie nog meer producten in de pijplijn?
"Ja, een tomatentortilla, voor 45 procent gemaakt uit geredde tomaten. Deze tomaten, die niet goed genoeg waren om in het groentenschap te liggen, verwerken we in de tortilla. Zo dragen we bij aan minder voedselverspilling."